26.-27.8.2008 – Rebellion Vienna Punk Festival (Wien, Arena)

Vypadalo to, že do Vídně pojedu sám, ale nakonec se přece jen rozhodl Mišák, a tak i když nejsou dva lidi na auto nic moc, je to lepší než jeden. Začátek akce je kolem sobotní první hodiny, my se do Areny dostáváme tak kolem třetí po té co jsme se ještě na Mariahilfer připojili k demontraci za práva zvířat :).

Mišák získává před vstupem lístek na víkend ještě za míň než na jeden den, a tak můžeme rovnou omrknout stánky s distrem. Začínáme nakupovat, aby jsme neměli jenom hudební zážitky a něco si dovezli. Bohužel zásoby rychle docházeli a tak jsem některé věci i prokoučoval. Dálší chvíle trávíme v autě a prohlížením scén. Ty tady jsou tři, což je možná i trochu moc a rozhodně se nadají stihnou všechny kapely co jsme chtěli vidět. Ale chápu, že na takové množství by asi dvě scény nestačí. Ke cti pořadatelů je taky nutno přičíst, že časy sedí a vůbec všechno klape. Tedy až na sobotu, kdy v celém areálu není jediný rozpis kapel, a tak kdo není vybavený vytisklím seznamem z netu, má smůlu. Nějak jsme ale vždycky od někoho vyzvěděli co kdy hraje, a tak to je vcelku v pohodě. Na fesťáku jsou samozřejmě lidi ze všech okolních zemí, takže i pár lidí od nás. Myslím, že v sobotu mohlo zavítat do Areny tak tři tisíce punks & skins, no v neděli po Cock Sparrer už to trochu opadá a zbývá tu tak polovina až třetina lidí.

První co v sobotu vidíme jsou Tower Blocks. Celkem příjemný začátek, streetpunk v podání této německé bandičky se musí líbit snad každému. TB hráli ve velkém sále uvnitř, ale po nich už přecházíme ven, údajně mají nastoupit Discipline. Ovšem ve skutečnosti před něma ještě hrají Peter And The Test Tube Baby – stará dobrá klasika z Anglie. Po podiem se už začínají scházet i lidi a je to dobré přitvrzení pře pro nás asi prvním vrcholem dne – Discipline. Tato nizozeská kapelka to hustí do lidí se svým „Bulldog stylem“ od začátku do konce, pobíhají po podiu a na to, že s nima náhradní basák hraje 14 dní to bylo taky skvěle odehrané. Hrajou starší i novější věci, lidi skandujou, zpívají s něma a můžou taky vidět zpěváka z Argy Bargy, který Discipline přichází pomoct s coverem právě od Argy Bargy. Celkem hodinka nadupaného street HC končí a my si jdeme trochu odpočinout (Mišák s Pierem při tom stihnou probrat jak to u nás vypadá s rapovou scénou :) a připravit se na zlatý hřeb večera – legendu jménem Cock Sparrer. CS mají začínat v půl deváté, a tak asi půl hodiny předem přicházíme vychytat flek vepředu. Lidí se schází samozřejmě nejvíc z celého víkendu a můžeme slyšet již klasické intro a taky první věc – Riot Squad. CS hrají taky dost věcí ze svého nového alba (konkrétně myslím čtyři), mezi prvníma Too Late a Gotta Get Out, mezitím Tough Guys, What's It Like To Be Old, Working, Because You Young, dál I Got Your Number, So Many Things, Don't Stop, Sunday Striper u které nemohla chybět sličná striptérka na podiu :), na závěr pak Take 'em All, Argy Bargy (snad největší úspěch hned po Englandu), Where Are They Now?, po vyvolání klasika všech klasik England Belongs To Me s nezbytným zpěvem bez kapley a We're Coming Back. Na CS jsme byli hodně natěšení a očekávali jsme možná něco víc, ale i tak nářez a s odstupem času je to čím dál tím lepší. Po skončení venkovního programu ještě jdeme do velkého sálu kde hrají Deadline. Ty jsem viděl den předem v Blavě a tak to beru jen jako takové spestření, jenom stojím v první řadě a občas si zatancuju na nějakou pomalejší věc. Už nemáme moc sil na další kapely a tak odcházíme do auta a jedeme hledat nějaký flek kde by jsme mohli přenocovat. To se nám asi po hodině konečně podaří a přečkáváme do rána u nějakého skateparku a minibikeové dráhy. Po svačině odjíždíme zpátky do Areny, teda aspoň si to myslíme. Zase následuje již tolik známe bloudění po Vídni, která je zacpaná i v neděli na poledne. Navíc nám začne na každé křižovatce auto, a jelikož pořád jenom popojíždíme a zastavujeme mám sto chutí auto tu nechat a jít domů pěšky. Nakonec přece jenom dojedeme na místo a první kapel kterou vidíme je pravděpodobně Los Fastidios na venkovní scéně. Co jsou LF zač jistě každý ví a tak jen dodám, že jejich hubdu jsem prakticky neznal a je pro mě překvapením, naopak jejich politické agitace už jsem tak nějak očekával. Po LF se jdeme podívat na raritu jménem Zatrest. Nevím kde pořadatelé vyhrabali zrovna Zatresty, no ale to je vlastně fuk. Stíháme poslední song, ale naše očekávání, že si tentokrát budou hrát třeba na Rakušáky a nacvičí si nějaké blbé hlášky se nenaplní - bohužel :). Brzy poté již následuje vrcchol nedělního programu v podobě Argy Bargy. Ti zahrají minimálně stejně dobře jako Cock Sparrer, a není se co divit, vždyť s nima hraje i Daryl z CS, na pomoc přišeli taky Discipline a na konec v podtatě celý CS. Jejich vystoupení mě fakt bere a nejen mě, a vzhledem k tomu dávají ještě dva přídavky, což udělali už jenom CS. Harají třeba taky Suburbans Rebels, ale snad největší smasher celého festivalu je vál Argy Bargy, který si střihají společně s již zmiňovanými Cock Sparrer. Škoda jen že Argy Bargy hrajou ještě za světla a tedy ne v hlavním čase, ale chápu, že pořadatelé chctějí do nedělního main time hodit zase nějaký punk :) No po coveru od Business vidíme půlku vystoupení další ČS kapely – Ilegality. Tento druh hc punku já teda zas až tak často neposlouchám, ale musím říct, že hudba Ilegality se kterou se setkávám poprvé se mi líbí, a aspoň s něčím se můžeme na tomto fesťáku chlubit. Ještě nás pobaví frontman Božka, kdy tu všichni mluví německy nebo anglicky větou :“Počúvaj, zpevy do odposluchú“ :) Jestli je teda zvukař Slovák tak sory, ale nevím nevím. Vracíme se zase až na Subhumans na vekovní scéně. Jako určitě by to chtělo mít naposlouchané, ale i tak je to velice dobrý punkový nářez. Ve stejném duchu pokračují i v hlavním čase The Dwarves. Ti jsou podle nás ještě o něco lepší než Subhumans a taky po podiu víc lítají, kytarysti se předhánějí v drsnějších pózách a vůbec je to živější. Zaujme pak hlavně basák, který má na sobě gumovou masku, kožené páskové slipy a...a to je všechno :) Pozornost ale dělíme mezi trpaslíky a Demob, kteří hrají ve stejný čas ve velkém sále. Je to škoda, protože obě kapely jsou fakt dobré, Demob možná i vyhrávají se svým streetpunkem. Chceme vydržet až do konce kdy hrají English Dogs a tak okukujeme i další pro nás většinou neznámé kapely. Jako první jsou to Bitchfits, které mě „zaujmou“ snad jen svými výstřihy a tak to po chvilce balíme. Kapela na kterou se fakt těšíme je Wiens No. 1, místní tlupa, která hraje nepochopitelně v malém sále a taky to tam podle toho vypadá – narváno k prasknutí. Wiens jsou celkem zajímavě poskládaná bandička, třeba vedle snad dvousetkilového plešatého zpěváka je vyschlý punkáč s pořádnou pilou a hrají – nenazvu to jinak než – fotbalové hymny. Všechno je velice melodické a až návykové a je vidět, že lidi se nenechají dlouho přemlouvat ke zpěvu s kapelou. Po téhle partičce nastupují na stejném místě Strawberry Blondes, takový mix punku ska a nevím čeho ještě – taky určitě nic co by se nedalo poslouchat. No a je tu konec v podobě English Dogs a jejich punk'n'rollu. Únava už je veliká a tak už ani nemám sílu si to vychutnat a i na vytuhávám na sedačkách. Usuzujeme, že už to asi nemá cenu a valíme si trochu odpočinout do auta, aby jsme se mohli vydat na cestu domů. K hranicím dorážíme vcelku v pohodě, ale odtud už boj s únavou docela prohrávám a přistihnu se párkrát, že už jedu i se zavřenýma očima a divím se, že jsme vůbec dojeli. No naštěstí ano a tak jsem mohl konečně sesmolit těchto pár postřehů...Jenom doufám, že to bude příště lepší s účastí:)